Even voorstellen in de community … voor mij is het het beklimmen van de Mount Everest. Mezelf zichtbaar maken, zijn wie ik ben, is mijn allergrootste uitdaging en doel. Na alle opmerkingen dat ik altijd zo moeilijk doe, traag beslissingen neem, zo gevoelig ben, emotioneel ben, me niet zo moet aanstellen, ‘gewoon’ even dit of dat doen … besloot ik al snel lekker verstopt te blijven.
Maar ook dat heeft me niet gebracht wat ik hoopte. Daarom nu mijn eerste stappen naar zichtbaarheid. Het makkelijke deel:
Ik ben Pascal Neleman, 56 jaar en daarvan al 35 jaar getrouwd met André. We hebben twee dochters Michelle 26 jaar en Nathaly bijna 24 jaar. Allebei wonen ze nog thuis, maar zouden het fijn vinden als ze ergens een eigen plekje konden vinden.
Door het beëindigen van een zakelijke samenwerking afgelopen juni is ons leven op de kop komen te staan. Met als gevolg dat we op alle fronten onszelf moeten herontdekken. Dat geldt voor ieder persoonlijk maar zeker ook als gezin.
Voor mij betekent dat een ware hergeboorte. Mijn hele leven ben ik bezig geweest met overleven en heb nooit ontdekt wie ik nou eigenlijk ben, waar ben ik goed in, wat wil ik-wil ik niet, waar houd ik van-wat vind ik vreselijk, waar krijg ik energie van-waar loop ik op leeg.
Eén ding is wel duidelijk: ik ben heeel nieuwsgierig, gevoelig, luister graag naar wat mensen te vertellen hebben en als het kan denk ik mee en help waar nodig.
De grote ‘waarom’- vraag waar ik altijd antwoord op wil hebben met daaruit voortvloeiend ‘maar hoe dan’, werd een aantal jaren geleden getriggerd met betrekking tot de veranderingen in het onderwijs en de daarbij noodzakelijke veranderingen van de leeromgeving. Mijn klanten vroegen mij herhaaldelijk of ik daarover had nagedacht … toen niet, maar nu wel!
En zie hier de grote brij waar ik in beland ben:
1. Mijn aangeleerde gewoonte maakt dat ik er voor iedereen ben. Maar door deze gewoonte ben ik mezelf volledig kwijt. Overigens met behoorlijke gevolgen voor mijn gezondheid.
2. Flexibel de ene noodroep naar de andere te beantwoorden maakt ook dat structuur en overzicht in mijn werk en privé leven ver te zoeken was.
3. DUS DIT WIL IK ANDERS
Wie ben ik? Wat wil ik? Hoe doe ik dat? Hoe valt dat in mijn gezin? Hoe neem ik mijn gezin mee in deze ontwikkelingen/groei – tenslotte wil ik ze niet kwijt.
4. De financiële situatie eist ook dat ik een inkomen genereer. Waarbij het te gelde maken van mijn investeringen om tot expert nivo te komen, voor de hand ligt. Een onderneming starten lijkt logisch. Alhoewel wij geen financiële middelen hebben. Ik wil alleen starten als ik het ‘ondernemers wiel’ niet opnieuw hoef uit te vinden en de risico’s overzichtelijk kan houden.
5. Mijn man gelooft zo erg in mij, dat hij extra gaat werken. Met het extra geld financieren we een aantal online programma’s
- 1 Minute Challenge bij Leroy Seijdel
- Ondernemersvaardigheden bij Ninke van der Leck
- Ontwikkelen eigen huisstijl e.d. bij Carola beleeft
- Het maken van video’s voor marketing bij De Videovakvrouw
- Het online gaan (website en alle koppelingen) bij Digital Nomads on Tour
Bij Leroy ben ik gestart omdat het stellen van doelen, werken aan discipline de basis zijn om überhaupt vooruit te gaan. Na de 1-op-1 call ben ik vol aan de slag gegaan. Ik ben ervan overtuigd dat ik heel erg vooruit gaat. Het is alleen zoveel en complex, dat het overzicht bewaren een ware uitdaging is. En de stappen worden gezet op allerlei gebieden, de wereld draait door ?.
Welke stappen dat allemaal zijn, laat ik in een andere post weten.
Hele hartelijke groeten,
Pascal Neleman