Meer wandelen en energie krijgen

Laatste reactie 28/10/2017 18:03 door Ab
· Markeren als ongelezen
Ab Reitsma 2 jaar geleden geplaatst
Ik ben Ab Reitsma, getrouwd, twee dochters, twee schoonzoons, twee kleinzoons en twee kleindochters, een hond, twee katten en 3 schapen. Woon in Spijk Groningen.
Werk als Hogeschooldocent Leiderschap en Human Resource Management, Trainer en Coach bij de opleiding Facility Management van de Hanzehogeschool in Groningen. Ben initiatiefnemer, trainer, coach en docent van de minor 4 Dimensionaal Leiderschap, die per september a.s. voor de 8e keer gaat draaien (en inmiddels ook al 2 keer Engelstalig is gegeven). Mijn persoonlijke missie en die van minor is: 'Get the Best Out Of People' door Authentiek en Persoonlijk Leiderschap.

Door medische ingrepen de laatste 1,5 jaren is mijn lichamelijke conditie verslechterd. Mede hierdoor heb ik al een tweetal jaren niet meer gefitnest/gesport. Met een drietal vrienden heb ik afgesproken om van 11 - 25 augustus 2018 de 300 km lange Portugese route van de Santiago de Compostella te gaan lopen. Dit komt neer op 10 à 11 dagen per dag ca. 30 km lopen (in de zomer). Ik kijk hier heel erg naar uit. Sinds een half jaar ben ik samen met mijn oudste dochter en in toenemende mate ook met een buurtvriend gaan wandelen. Mijn verste afstand tot dusver is 17,5 km. Op 23 en 24 september 2017 gaan wij meedoen met de 'Tocht om de Noord', twee dagen, elk ca. 25 km per dag. Om aan mijn lichamelijke conditie te gaan werken (waaronder ook een 8 - 10 kg afvallen), ga ik vanaf september 2017 op woensdag en vrijdag een uur fitnessen. Ook ga ik meer-en-meer langere afstanden lopen (opbouwend naar 30 km). Kortom, ik heb mezelf al een doel en tussendoelen gesteld, MAAR ..., of liever gezegd EN ... hoe zorg ik ervoor dat ik niet opgeef? Daarvoor wil ik graag de 1 Minuut Community van Leroy als stok-achter-de-deur voor gaan gebruiken! Het grappige is dat Leroy 4 jaar geleden deelnemer van onze minor 4 Dimensionaal Leiderschap was. Nu doe ik, als baby boomer, graag een beroep op Leroy's kwaliteiten als generatie Y professional ?
EN ... uiteraard wil ik heel graag leren van en delen met de leden van de 1 Minuut Community! Ik verheug me op een inspirerende reis.  
Leroy Seijdel 2 jaar geleden geplaatst
Dag @abreitsma​,

Bedankt voor je voorstelronde en wat leuk dat je meedoet! 4 jaar geleden alweer...... wat gaat de tijd toch snel! Hoe gaat het met de minor? Nog steeds ieder helemaal vol? :)

Afijn, laten we het hebben over je uitdagende en mooie doel. Je hebt al een mooi plan uitgestippeld en vroeg begonnen. Erg goed. Wat ik nog mis in je stuk is het aantal keren dat je nu aan het wandelen bent? Elke dag? Drie keer in de week? Vier? 

Je eerste grote uitdaging is in september. Wanneer wordt de eerste keer dat je 1 dag 20 km gaat wandelen? En 22,5? En wanneer je eerste 25? Vanaf daar kun je opbouwen naar de 2 dagen van 25 km. Waar ik ook benieuwd naar ben: wat voor wandelschema gebruik je nu? Of loop je 'zomaar' wat? 

En nog iets anders waar ik benieuwd naar ben: wat is de reden dat je twee uur fitness in de week erbij doet? 

Snel een paar vragen om meer inzicht op je doel te krijgen. Met jouw doel en vraag zit je in ieder geval goed bij de 1 Minuut Community! 

Ik zie je reactie graag tegemoet. Succes! :) 

Groetjes Leroy

P.S. @lindaooms​ is ook een fervent wandelaar. Wellicht heb jij ook nog tips voor Ab? :) 
Ab Reitsma 2 jaar geleden geplaatst
Beste Leroy,

Dank voor je snelle reactie! Inderdaad, de minor is nog steeds ieder jaar helemaal vol (we moeten zelfs afwijzen).

Je legt de vinger op de zere plek. Ik ben nog niet zo planmatig bezig. Besef dat ik dat nu wel moet gaan doen! Ik loop momenteel 'zomaar' wat.

Mijn reden om te fitnessen, is om mijn conditie op peil te brengen en te houden, dus ondersteunend aan het wandelen. Maar ook om mezelf te pushen deze twee vrije dagen voor mezelf in te vullen, in plaats van (weer) allerlei werk 'dingen' te gaan doen.

Ik zie jouw en/of de reactie van anderen graag tegemoet.

Groetjes, Ab

P.S. Ik maak binnenkort een afspraak met je voor de video coaching ?
  
Anita Van Agtmaal 2 jaar geleden geplaatst
Hoi Ab, veel succes met je mooie uitdagende doelen. Leroy gaat je hier zeker bij helpen. Als je zelf niet concreet genoeg bent, geen ontsnappen aan, haha. Zet hem op!

Groetjes
Anita
Leroy Seijdel 2 jaar geleden geplaatst
Dag @abreitsma​,

Fijn om te horen dat de minor nog altijd een succes is! :)

Over je plannen: wanneer ga je dit 'wandelplan' voor jezelf maken? Op welke dag en tijdstip ga je hier tijd voor vrijmaken? Hoe langer je ermee wacht, des te moeilijker en zwaarder het zal worden om je doel te halen. 

Ik ben benieuwd naar je antwoord! 

P.S. Zie je mail tegemoet voor de videocoaching. 

Groetjes Leroy
Ab Reitsma 2 jaar geleden geplaatst

Beste Anita, Dank voor je ondersteunende reactie. Erg leuk, we kennen elkaar niet en toch voelt het vertrouwd :-) Komt vast omdat we (en met ons miljoenen die het nog niet onder ogen durven komen) in het zelfde schuitje zitten. Groetjes, Ab

Ab Reitsma 2 jaar geleden geplaatst

Beste Leroy,

Mijn reactie heeft even geduurd, maar ik heb niet stilgezeten. Ook niet tijdens de vakantie ... De afgelopen twee weken heb ik 100 km gewandeld. De kortste wandeling was 8 km en de langste 24 km. Om alvast wat in het ritme te komen, heb ik de afgelopen drie dagen langere wandelingen achter elkaar (11,5, 18 en 9 km) gemaakt, ook om mijn voeten te testen. Gelukkig werken mijn voeten goed mee; ik heb nog geen blaren. Hoewel ik het liefst een mooi-weer-wandelaar ben, heb ik de afgelopen twee dagen wel een paar fikse buien op mijn kop gehad. Dus ook daar leer ik aan te wennen.

Al met al begin ik de smaak al flink te pakken te krijgen. Ook heb ik voor de rest van dit jaar een planning opgesteld, waarin ik twee keer per week (primair op woensdagmorgen en vrijdagmorgen) ga fitnessen en daarna in het weekend een wandeling van rond de 20 km, bij voorkeur met mijn echtgenote en/of onze Fryse Staby Houn. Op 9 september 2017 lopen mijn dochter en ik een Dijkwandeltocht van 20 km en op 23 en 24 september 2017 de Tocht om de Noord (elke dag 25 km). Je merkt wel dat ik heel precies kan rapporteren ... Ik heb een klein notitieboekje aangeschaft waarin ik mijn wandel, fitness en racefiets activiteiten noteer.

Leroy, met jou als 'geweten' merk ik dat ik al een paar mooie stappen heb gezet. Ik denk dat ik jouw kritisch 'geweten-en-volgen' nog wel een tijdje nodig heb om door te blijven stappen.  Groetjes, Ab    

Leroy Seijdel 2 jaar geleden geplaatst

Dag @abreitsma​,

Fijn om je terugkoppeling en vooruitgang te lezen!

Dus als ik het goed begrijp, heb je nu een programma waarin je 3x per week sport? 2x fitness en 1x een lange wandeling? Denk je dat 1 lange wandeling voldoende voor je is? Of wil je dit langzaam gaan uitbreiden? 

Een notitieboekje is ideaal en houd je scherp gericht op het proces richting je doel. Heel belangrijk. Dit zal je progressie en training bevorderen!

Je hebt het al mooi concreet gemaakt. De komende tijd wordt het dus toepassen, toepassen en nog eens toepassen. Uiteindelijk draait het om DOEN. Lijkt me mooi als je iedere week een update stuurt met je voortgang. Daar worden wij ook weer blij van! :)

Ben benieuwd naar je antwoorden. Veel succes deze week!

Groetjes Leroy

Ab Reitsma 1 jaar geleden geplaatst
Geen reactie betekent niet: GEEN activiteit!
De afgelopen weken was er een radiostilte. Maar ... ik heb mijn doelen om te wandelen en fitnessen ten uitvoer gebracht. De Tocht om de Noord in de laatste week van september volbracht: 2 x ruim 30 km per dag. Afgelopen week met familie ruim 60 km al wandelend geklommen en gedaald in het Thüringerwoud. Tussendoor ook nog regelmatig afstanden van ca. 15 km achter elkaar gelopen en ook zeer regelmatig gefitnest. Kortom de voorbereiding op de Santiago de Compostella in augustus 2018 krijgt steeds meer vorm. Ik prijs mij gelukkig dat de voeten goed meewerken :-)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 02 August 2017 om 22:22
Aantal lezers 9
Aantal reacties 9