Even voorstellen

Laatste reactie 30/03/2023 22:11 door Ranjana
· Markeren als ongelezen
Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Ben ondertussen al 51, maar weet nog maar een goed jaar dat ik een lichte vorm van autisme heb. Vastgesteld door de psychiater in het ziekenhuis, dus ik kan er niet onderuit.  Nu leer ik wat dat allemaal concreet betekent in mijn persoonlijk geval, want autisme is een spectrum natuurlijk: ik heb niet alles en niet alles in de even harde of lichte vorm. Eigenlijk weet je nog slechts half wat er met je scheelt.  Op het eerste zicht scheelt er eigenlijk niets. Anders had het ook niet zo lang geduurd voor ik die diagnose kreeg. Maar toch, als je goed zoekt, en wat langer nadenkt, dan beginnen er hier en daar toch een aantal dingetjes naar voren te komen waarvan je zegt: tiens, heeft dat te maken met mijn autisme? Uitstelgedrag: ik dacht dat ik de enige was die het had. Ik had het geen naam gegeven, ik had het eigenlijk niet benoemd. Maar ik stelde wel bepaalde dingen veel uit, en dan was het iedere keer weer die interne strijd om het te doen. Is het nog, daarom dat ik via Google op deze site terecht kom. Maar ik ontdek vandaag, nu, dat ik niet de enige ben, dat het een naam heeft, dat het best wel eens gelinkt kan zijn autisme (hoewel ook andere oorzaken als depressie, angst, moeilijke jeugd, faalangst worden genoemd) en zelfs dat er handige technieken voor bestaan om het minstens te mitigeren.  Bij mij speelt alvast het overwelmende gevoel een grote rol. Ik werk veel met lijstjes, en knip dingen in kleine brokjes. Dat helpt enorm.  Kijken wat ik hier nog allemaal zal ontdekken. Groeten,
Anita Van Agtmaal 1 jaar geleden geplaatst
Succes hier Hans. Probeer vooral zelf hier heel actief te zijn, dat helpt echt.  En ja, uitstelgedrag.... heel herkenbaar!!! Bij mij gaat het bij vlagen goed en bij vlagen niet Wel gaat het langzaam steeds beter. Hopelijk lukt dat jou ook.  Succes daarmee en met alles wat je nog aan het ontdekken bent. 
Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Dank je wel , Anita.  Veel dingen stel ik niet uit, maar sommige wel.  Ik merk ook dat het ten maken heeft met angst, maar niet altijd uit angst voor hetgene wat je moet/wil doen. Bij mij heeft het ook te maken dat er andere dingen zijn die mijn aandacht zo grijpen, dat ik mij moeilijk kan concentreren op wat dan onbelangrijk lijkt.  Wat dan weer leidt tot een ander fenomeen: op den duur breng je alles in verband met je probleem. En dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Als je erover nadenkt, vind ik het niet zo abnormaal dat als je niet weet hoe je de huur gaat betalen, je je dan moeilijk kan concentreren op het invullen van een formulier voor het ophalen van tuinafval. Dat blijft dan liggen tot de buren klagen over stank.  Bij mij is et toch zo dat ik taken een zeker score van belang geef, en dan eerst de taken wil afwerken die het belangrijkste zijn. Als zo'n taak dan blijft hangen, dan kan ik moeilijk naar de laag eronder van minder belangrijke grijpen. Dat zal dat autisme wel een beetje zijn. En toch, sommige taken zijn belangrijk, maar ik heb dan wer schrik van de uitkomst, of ik verwacht een negatieve uitkomst en wil dan de moeite die wellicht vergeefs zal zijn, er niet instoppen.   Een mens zit complex in mekaar... Bedankt voor de hart onder de riem. En ook jij veel moed.
reactie op @hans882:
Anita Van Agtmaal Dank je wel voor je duidelijke uitleg Hans. Sommige dingen zijn wel herkenbaar.  Voor mij is over het algemeen toch het toverwoord: actie. Beginnen met tot actie overgaan. Dat kan een heel klein stapje zijn. En daarna verder. Zo kom je stapje voor stapje toch vooruit, tenminste dat is mijn ervaring.  En als je eenmaal een bepaalde angst hebt overwonnen, voelt dat dan wel meteen super, en dat is heel fijn en stimuleert om weer verder te gaan met de volgende actie.  Veel succes! 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Dank je wel, Anita. Gisteren is het uiteindelijk 03h 's nachts geworden. Ik heb veel kunnen doordrukken. Dus ik ben erg tevreden. Groetjes!
Marjolein Wiegers 1 jaar geleden geplaatst
Ha Hans, ik snap dat t vervelend is. Ik heb ook uitstelgedrag. Stapels administratie en klusjes die ik maar laat liggen. Afleiding omdat er zoveel gewoonweg zoveel afleiding is. Iemand zei ooit, heb jij geen add? Ik zeg huh? Wil je mij een diagnose aanpraten ofzo? Nee maar dan weet je waar bepaalde dingen vandaan komen… inmiddels weet en voel ik dat wij allemaal goed zijn zoals we zijn. Als we onszelf bestempelen met weet ik veel wat voor diagnose, maken we onszelf slachtoffer. Zo gaan we ons voelen en gedragen. En kunnen anderen zeggen, oh daar heb je die weer. Jij kan je verschuilen achter je diagnose. Natuurlijk zijn er gedragingen waaraan je zelf iets kan doen, maar zeg nooit dat je autisme hebt. Je doet jezelf tekort! Je bent meer dan dat. Omarm jezelf met degene wie je bent met alle mooie en minder mooie kwaliteiten en eigenschappen. Wat je wil verbeteren verbeter je maar geef er geen ‘naam’ aan. De cursus in wonderen vind ik wel een mooie van Willem Gloudemans. Zo leert hij anderen manieren van denken over onszelf en de wereld. Hij heeft ook podcasts, ook samen met giel Beelen. Die ook weer mooie podcasts heeft genaamd kukuru. Mocht je geïnteresseerd zijn. Afijn succes en vooral geniet! Groetjes Marjolein
Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Dank je wel voor de tip, ik ga die Willem Gloudemans eens uitzoeken. "Zeg nooit dat je autisme hebt." Vind ik wel een goeie.  Het is wel goed dat ik het nu weet. Autisme is lastig voor je omgeving. Ik kon me bijvoorbeeld heel erg boos maken. Dat was nooit zonder reden, het is dus niet iets wat zomaar opkomt, maar het was buitensporig voor het probleem wat zich stelde. Door daarop te trainen en na te denken, en te begrijpen waarom dat komt, heb ik dat probleem nu opgelost. Ik maak me niet meer boos.  Los daarvan heeft het autisme ook voordelen. Ik ben bijvoorbeeld redelijk verstandig, spreek vlot vijf talen, dus ik ben er niet verlegen voor. Ik vind het geen nadeel, maar het is wel anders.  Los daarvan ook weer, ik voelde me vroeger anders en buitengesloten. Daar kijk ik nu anders tegenaan. Als ik rondom me heen kijk, dan zijn er een heleboel mensen "anders". En vaak zelfs veel meer anders dan ik ben. Mensen die zich laten opereren om eruit te zien als een kat, mensen die zich helemaal vol laten tatoeëren, die 300 kg wegen, die roepen in de straat, die hun vrouw en kinderen slaan, die zich geselen bij de seks, die houden van sm en een hele dag in een kooi zitten, die zich inspuiten met cocaïne, die met rood haar rondlopen of zich kaal scheren, het is me toch een rariteitenkabinet op deze wereld.  Dus als ik mij even afzonder in m'n werkkamer want de spelende en roepende kinderen, in samenspraak met babbelende vrienden, vallende borden in de keuken en de televisie die hard staat, worden me wat te veel en dat geeft me het gevoel van druk op m'n hoofd, nu jaaa.   Willem Gloudemans dus.
Gertjan Wieringa 1 jaar geleden geplaatst
@hans882 indrukwekkende teksten en zelfinzichten heb je! Gaaf dat je dat ook zo durft te noemen hier. En de relativerende reactie van @marjoleinwiegers​ vind ik er een mooie aanvulling op. Een diagnose kan heel helpend zijn maar natuurlijk zijn we ook unieke mensen met unieke psychologische achtergronden.  om me even kort voor te stellen; Ik ben wel jaloers op een aantal kenmerken orderlijke kenmerken van je spectrum autisme. Zelf heb ik nogal sociaal angstige trekken die na enkele therapieen verminderd zijn. De gevolgen ervan waren ook dat ik ongediciplineerd, taakangstig en chaotisch gestrest was geworden en dat ik te weinig voor mijn eigen levenswensen durfde te gaan.  Dat durf ik nu wel vandaar dat ik hier mijn disicpline en orderlijkheid aan het aanpakken ben om zo mijn levenswensen (opleidingen, nieuwe relatie, meer tijd met vrienden, eigen praktijk), efficienter te bereiken. Dat doe ik al een jaar hier, en ik heb bijna een mega studie project af (deadline half maart). Over al dit heb ik graag met @anitavanagtmaal​ utwisselingen die me hartstikke steunt hier. Mensen die hun doelen en hun behaalde resultaten vaker met elkaar willen delen en lkaar daarin willen stimuleren doen dat hier; https://link.thehuddle.nl/287/topics/124516 dus leuk als ik je daar tegen kom, van harte daar uitgenodigd, daar zit @anitavanagtmaal ook veel Groeten van Gertjan
Gertjan Wieringa 1 jaar geleden geplaatst
Ha Hans @hans882 hieronder de juiste link (heel gek; die linkg pakt ie soms niet hoe vaak ik m ook in dat vorige bericht copieerde)​ https://link.thehuddle.nl/287/topics/132335 voor als je zin hebt om je korte termijn disicpline doelen en behalen ervan te delen. Mij stumuleert t in elk geval; zo ga ik vandaag weer die 6 uur studie (liefst negen) halen  en dan stuur ik aan t einde van de dag of de volgende dag of ik t behaald heb. Keeps me going. 
Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Wel GertJan,  ik kom eens kijken. Ik heb nu ook de vip coaching hier besteld, dus dat zal ook nog bijkomend helpen.  6 uur studie zeg, dat is best een pak. Je bent wel ambitieus, als je het al moeilijk hebt zulk een zware studie aan te pakken. Maar het lijkt je te lukken, dus dat betekent dat je naast je studie ook je chaoticiteit al flink hebt verbeterd.  Ik ben ook opnieuw aan de universiteit gaan studeren als ik 35 was, tezamen met werken. Niet evident, dus ik voel met je mee. Het studeren ging me makkelijker af dan toen ik 20 was, moet ik zeggen. De maturiteit en de ervaring helpt enorm. Het vrijmaken van de tijd daarentegen was lastig, op tijd ter plekke zijn was erg moeilijk, en terug inpassen in het schoolse systeem was onmogelijk. Ik heb het drie jaar volgehouden, en zeer veel geleerd, dat wel.  Ik heb veel respect voor je. Je doet dat top! 
Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Beste Gertjan, ik doe iets niet goed: ik kom uit op een site van vier jaar geleden: https://link.thehuddle.nl/287/topics/124516
Gertjan Wieringa 1 jaar geleden geplaatst
Heee Hans , wat leuk dat je reageert en thaaaanks dagt je to goed vindt dat studie doe naast werk; geod gezien hoe onderschat dat wordt om dat naast werk te doen. Nu is een beroepslopleiding wel veel makkelijker dan een echte universitaire studie pff dat zou ik ook niet naast mn werk voor elkaar krijgen.  echt als ik de link plak dan staat ie er en door op te slaan verdwijnt die telkens en komt die rare link er weer,  als je in het beginscherm van de community gaat naar Master your goals, dan kan je daarin Wekelijkse planning zien en dan zie je ook staan Wekelijkse plannig NIEUW  , door daarop te klikken kome jij bij die aciteve plek: Ik probeer t gewoon weer: maar als onderstaande link bij t opslaan weer verandert in een andere link dan weet je nu hoe er toch te komen;  https://link.thehuddle.nl/287/topics/979546 nee weer doet ie dat rare @elkeleroyseijdelnl zou jij de link naar Hans willen sturen, ik krijg t na herhaald proberen niet voor elkaar, t zal iets met rechten te maken hebben om zo een link te mogen plaatsen? Bedankt Leroy.
Gertjan Wieringa 1 jaar geleden geplaatst
Hee @hans882 Nee het lukt gewoon niet, bizar https://link.thehuddle.nl/287 met daarvoor https:// /conversations/ wekelijkse-planning-actie-en-successen-delen-nieuw-6 misschien als je deze aparte delen pakt? haha nee weer wordt community punt leroyseijdel punt omgezet in dat rare linkding. wel kan je in de bijlage die ik je hier heb gestuurd in dat word file een printscreen zien van wat ik boven beschreef; Master your goals, daarbinnen naar Wekelijkseplanning en dan zie je meteen Wekelijkse planning NIEUW , en als je daarop klikt en helemaal naar onderen scrolt dan zie je de meest recente berichtjes. heel apart; de laatse berichten staan onderaan. @elkeleroyseijdelnl kunnen de laatste berichten alsjeblieft boven aan zo een pagina geplaatst worden? dan hoeven er niet steeds nieuwe bladen aangemaakt te worden, idee?? is dat mogelijk en dan heb je meteen leroy zijn @ naam Hans
reactie op @gertjanwieringa:
Leroy Seijdel @gertjanwieringa, top om je reacties en uitleg naar Hans toe te lezen. Super! Dat omkeren van berichten gaat helaas niet lukken, maar we kunnen wel binnenkort een nieuw topic aanmaken (refreshen van het topic) :-)  Als je mij wilt taggen, gebruik dan trouwens even @leroyseijdel en niet @elkeleroyseijdelnl, want ik krijg geen meldingen van die tag ;-) 
1 jaar geleden

Beantwoorden

Gertjan Wieringa Ah dankje dat je dat aangeeft over @leroyseijdel , ja die verschijnt niet in t uitklapvenster als je jouw naam intypt maar wel die elkeleroysijdel,  en fijn dat je die site hebt verfrist en een copieerbare link hebt geplaatst, dan kan ik ook weer andere nieuwe stalken ermee :>
1 jaar geleden

Beantwoorden


toon 1 overige reactie(s)
Hans van Hespen 1 jaar geleden geplaatst
Gevonden, Gertjan, je uitleg van hoe ik er kom was perfect. Minstens dit onderdeel van de website wordt gehost door huddle. Het adres in de browser is derhalve een alias, of een onderdeel van het frame. Wordt door DNS wellicht rechtsreeks omgezet naar de achterliggende supporting software.  Ik ben er in alle geval. Bedankt. 
Martijn Werlich-van Ulft 1 jaar geleden geplaatst
Hoi Hans, Bijzonder dat je pas nu ontdekt dat je een vorm hebt van ass. Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en heb ervaren dat ass ook maar een verzamelnaam is van verschillende kenmerken. Ik merk dat het helpend is te ontdekken wat dingen zijn die jou verder helpen. Lijstjes maken noemde je zelf al. Misschien kun je nog meer helpende dingen ontdekken. Dan haal je de focus af van je diagnose of van wat er allemaal moeilijk is. Het helpt om te kijken wat goed gaat, je verwachtingen laag houden en weten dat als iets vandaag gelukt is dat dit morgen niet ook hoeft te lukken. Maak er een mooie dag van vandaag. Groeten Martijn 
Ed Beumer 1 jaar geleden geplaatst
Mogelijk geeft de GNM handvatten:
https://www.germaansegeneeskunde.nl/autistische-constellatie/
Ranjana Hubach 1 jaar geleden geplaatst
Ha Hans,  Moedig dat je hier je verhaal doet. Ik zou graag 3 relativerende opmerkingen willen maken nav je post: 1) Als uitstelgedrag met een lichte vorm van autisme te maken heeft, lijdt vrijwel iedereen dus aan een lichte vorm van autisme. Ik ken vrijwel niemand die niet lijdt aan uitstelgedrag ;)  2) Je tweede zin van je eerste post valt mij meteen op: "Vastgesteld door de psychiater in het ziekenhuis, dus ik kan er niet onderuit" Met name de "dus ik kan er niet onderuit".  Kijk uit dat je de man met de witte jas niet al te serieus neemt. De reguliere zorg plakt graag labels. Die labels betekenen pas iets als jij er waarde aan hecht. Als jij het label niet serieus neemt, zou je je plotseling al veel beter kunnen gaan voelen en minder last hebben van (de lichte vorm van) autisme  ;)  3) Een interessant perspectief heeft Edwin Seleij op zogenaamde aandoeningen: "Je HEBT geen (lichte vorm van) autisme; je DOET (een lichte vorm van) autisme".  Immers; zodra je iets "hebt", (een label hebt gekregen) moet je mentaal veel werk verzetten om er weer onderuit te komen. Daarentegen; als je autisme "doet", kun je het gemakkelijker "niet doen".  Helpt dit je?
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 30 January 2023 om 20:59
Aantal lezers 19
Aantal reacties 15