Eerste doel: minder tijd verdoen in de morgen met telefoon

Laatste reactie 07/02/2019 18:27 door sas
· Markeren als ongelezen
Astrid Hartog 8 maanden geleden geplaatst
Vanmiddag gestart en maar direct (dank Leroy!) een eerste 'oefendoel' gesteld om mezelf te trainen. 

Ik werk op dit moment niet tgv een burn out en merk dat ik in de ochtend vaak veel tijd verlies door in bed te blijven liggen en allerlei zaken op mn telefoon te checken (nu.nl, FB, Insta, W'app, spelletje etc. etc). 

Dit patroon wil ik in de komende tijd doorbreken en ik heb mezelf tot doel gesteld maximaal 15 minuten na het wakker worden met mijn telefoon bezig te zijn. Dat lijkt waarschijnlijk nog ruim, vandaar dat het een maximum is. Ik mag dat lopende de uitdaging naar beneden bijstellen maar zeker niet omhoog ;)

Ik heb een apart boekje genomen waar ik mijn ervaringen met alle modules van deze Academy in wil bijhouden en daar het doel en de tijdsduur (30 dagen) en een afvinklijst met ruimte voor opmerkingen gemaakt. Graag houd ik jullie op de hoogte van mijn ervaring bij deze eerste uitdaging. 
Leroy Seijdel 8 maanden geleden geplaatst
Graag gedaan @astrid70

Super dat je direct actie onderneemt nu. Ga zo door. Elke dag een klein stapje, en 1 gewoonte tegelijk oppakken. Veel succes en ik ben benieuwd naar je ervaringen over een paar dagen/weken! 😄👍
Astrid Hartog 8 maanden geleden geplaatst
Vandaag dag 3. En ja, dat is een gekke dag. Doel maar 'half' bereikt omdat ik om 03:00 wakker was. Het feit dat ik van mezelf niet op mijn telefoon mocht gaf onrust. Uit bed gegaan en later weer terug. De tweede keer van wakker worden, 06:00 wel binnen 10 minuten uit bed. 

Vervolgens ben ik minimaal een uur met de telefoon bezig geweest maar op een contructieve manier: 
- geluidsmeldingen van ALLE applicaties uitgezet (behalve telefoon maar dat lijkt me logisch)
- notificaties (rode bolletjes) van bijna alle applicaties uitgezet (bewust over nagedacht welke 2 er mochten blijen
- de groep verlaten waarmee ik al sinds mei in teamvorm een spelletje deed wat me me veel tijd (en geld) heeft gekost. 
- alle 'tijdrovende' apps van het eerste scherm naar tweede, derde, vierde etc verplaatst. (slechts 4 apps meer op eerste scherm). Reden: als ik mijn telefoon oppakte maakte ik vaak zgn 'treintjes', de ene app na de andere openen en scrollen tot je niets nieuws meer ziet)
- alle apps gegroepeerd, slechts er 15 tal van de meest gebruikt apps zijn nu maar meer herkenbaar zichtbaar, de anderen moet je bewust naar zoeken en naar toe gaan
- mijn achtergrond veranderd in een tekening die ik onlangs maakte en waar ik erg blij van word maar die ook symbool staat voor meer rust. 

 Ik moet zeggen dat ik er gaandeweg steeds blijer van werd. De telefoon heeft zelf al een veel minder hysterische / kleurrijke / schreeuwerige uitstraling. En ik merkte vandaag al dat de tijdsduur waarop ik met de telefoon in mijn hand bleef zitten veel korter was dan normaliter. 

Dit alles dankzij de bewustwording en de 1-minuut challenge. Het is een klein begin, maar zou in mijn geval zomaar grote impact kunnen hebben!

(PS. Mijn telefoonafhankelijkheid is enorm. Ik heb zelfs vrienden die zich zorgen maken wanneer ik 3+ uur niet online ben geweest)

Ik heb helaas geen screenshot meer van hoe mijn eerste scherm er uit zag, maar dit is zoals het nu is: 
sas zwarts 8 maanden geleden geplaatst
zoooo , je bent heel nuttig bezig geweest op je telefoon!! en wat een mooie tekening! 
Astrid Hartog 8 maanden geleden geplaatst
Aan het einde van de vierde dag ben ik met module 1 van Master Your Time klaar. Het is nog niet zo makkelijk om doelen te stellen merk ik. En dan ook nog prioriteren!

Gezondheid: 
Beter worden. Ik ben herstellende van een burn out en mijn jaardoel voor 2019 is hiervan op een gezonde manier te genezen zonder te groot risico op terugval. Dat is een heel ruim doel en omvat vele facetten. 
De eerste actie die ik daarop wil ondernemen is mijn dagschema aanhouden waardoor ik meer rust en energie krijg. Het weghouden van de apen hoort daar wat mij betreft bij en ik had daarop al actie ondernomen door mijn telefoon te schonen. Vandaag al een enorme sprong gemaakt daarin: ik ben tot nu toe vandaag 2 uur minder dan gemiddeld bezig geweest met activiteiten op mijn telefoon. En stiekem ben ik daar heel trots op!

Geld: 
toewerken naar een andere baan / andere carrière. Dit is inderdaad een enorm groot doel en misschien ook nog wel vaag. Ik ben dus ook aan het onderzoeken waar mijn krachten/talenten/passie zitten. Dat is best een lastig traject wanneer je weinig energie hebt, eerlijk is eerlijk. Maar niet onmogelijk!

Geluk: 
Mezelf centraal zetten en niet voor (de waardering van) anderen leven. Hiervoor zal ik patronen moeten doorbreken. een van de grote redenen waarom ik mezelf graag wil ontwikkelen. Meer zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid maakt minder afhankelijk. 

Groei: 
Zelfontwikkeling. Ik kan weer boeken lezen en voel me soms net een spons. Ik wil zoveel leren en ontdekken! Waar begin ik en hoe houd ik het overzichtelijk?

Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af of ik in de goede richtig zit. En tegelijkertijd roept r dan een stemmetje: 'maar dit is toch wat jij nu voelt?? '
En ja, dit is wat ik nu voel, dus zal het wel kloppen! 
Wil je reageren? Wees welkom!

Groet, Astrid
reactie op @astrid70:
sas zwarts zooo lekker bezig zeg ! 
welk doel is je prioriteit ? gezondheid/geld/geluk of het boeken lezen ? ik zou gaan afwegen wat op dit moment het belangerijkste is en dat doel weer opsplitsen in stapjes, dat doel heeft dan ook weer een positief effect op de andere doelen
wat je meepakt op de andere doelen aan stappen is dan mooi meegenomen.
ben benieuwd wat je allemaal gaat doen de komende tijd 😁

8 maanden geleden

Beantwoorden

Astrid Hartog @sas11
Hi Sas, 
Mijn eerste doel is Gezondheid: beter worden. En dat heb ik in nog kleinere stapjes gezet: eerste stapje is: goed slapen. 
Mijn 'telefoondieet' helpt me daar goed bij
8 maanden geleden

Beantwoorden

sas zwarts hihi telefoondieet geweldig , ik heb Facebook verwijderd van mijn tel dat scheeld mij zo 2 uur per dag  
8 maanden geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 January 2019 om 17:33
Aantal lezers 15
Aantal reacties 8